söndag 18 januari 2009

Syböcker

För ett par dagar sedan var jag och barnen på biblioteket. Det är alltid lika roligt tycker jag. På ett sätt känns det lite lyxigt att gå där och välja och vraka mellan alla böcker och sedan gå hem med dem, utan att betala en krona. Perfekt januarinöje! Jag hade sagt till barnen att de fick låna max tre böcker var, så det fick gälla mig också. Jag valde Sy kläderna själv och Sy barnens kläder själv av Günther och Solberg, och Stora boken om att sticka och virka. Härligt med lite ny inspiration! Jag älskar Günther Solbergs böcker, modellerna är så fina!

Igår började jag virka på en sjal, mest luftmaskor i ett nätmönster. Garnet är ett mjukt melerat, lite luddigt akryl/mohairgarn, från början inropat på Tradera. Hoppas det blir bra. Ska knyta fransar på den, jag tror det blir snyggt.

Idag har jag sytt klart en "prov" tröja. Jag testade mönstret på "tröja med nedhasad ärm" ur Sy nya kläder av mjuka tyger. Tyget är inte allt för vackert, det är chockrosa med rosenmönster... Men som sagt var, det var bara för att prova hur modellen blev. Jag gillade den skarpt! Helt vanlig, vardagströja med muddkanter. Perfekt att skrota omkring i. Men om jag syr en till ska jag förlänga den så det blir mer som en tunika, och så ska jag använda ett snyggare tyg.

Min yngsta dotter tycker mycket om att använda hårband, så jag har klippt till ett gäng i olika tyger som jag ska ta och sy ihop ikväll. Jag hittade en liten snutt tyg med Bambitryck på och det tyckte hon var väldigt fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar